sociale ontwikkeling

Associatief Spel voor Kinderen van 6 tot 10 jaar

Kinderen tussen de leeftijden van 6 en 10 jaar zijn actief bezig met associatief spel. Jean Piaget, een beroemde Zwitserse psycholoog, verklaarde treffend: "Spelen is het werk van de kindertijd". Associatief spel is een ontwikkelingsfase waarin kinderen samenwerken en deelnemen aan een gemeenschappelijke activiteit, maar ook eigen doelen hebben binnen dat spel. Dit artikel belicht het belang van associatief spel en hoe het de sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen bevordert, samen met de rol van taalontwikkeling en emotionele intelligentie.

Wat is Associatief Spel?

Associatief spel is een fase waarin kinderen geïnteresseerd beginnen te raken in zowel het spel als de mensen waarmee ze spelen. In tegenstelling tot parallel spel, waar kinderen naast elkaar spelen maar niet echt met elkaar, gaat associatief spel over interactie. Het is een periode waarin vriendschappen beginnen te vormen, en kinderen leren samen te werken en te delen. Associatief spel kan verschillende vormen aannemen, zoals fantasiespel, constructiespel, rollenspellen, en spelen in een springkasteel.

Associatief spel verschilt van het parallelle spel, dat kenmerkend is voor jongere kinderen, in de mate van betrokkenheid en interactie tussen de kinderen. Waar parallel spel zich meer richt op het spelen naast elkaar, legt associatief spel de nadruk op samenwerking en gemeenschappelijke doelen, hoewel de kinderen nog steeds hun individuele interesses kunnen hebben binnen het spel.

Eén van de meest opwindende vormen van associatief spel voor kinderen is het spelen in een springkasteel. Springkastelen zijn niet alleen leuk, maar bieden ook een geweldige omgeving voor kinderen om samen te werken en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Voor ouders die hun kinderen een onvergetelijke ervaring willen bieden, is het huren van een springkasteel een fantastische optie. Door een springkasteel te huren, kunnen kinderen in een veilige omgeving spelen, terwijl ze hun energie kwijt kunnen en samen plezier maken.

  • Fantasiespel: In een springkasteel kunnen kinderen hun verbeelding de vrije loop laten en doen alsof ze in een kasteel zijn zoals Sultan's Castle of in een jungle avontuur.
  • Constructiespel: Hierbij werken kinderen samen om iets te bouwen of te creëren, zoals een zandkasteel, een lego-structuur of een kunstwerk. Dit bevordert niet alleen samenwerking maar ook ruimtelijk inzicht en probleemoplossend denken.
  • Rollenspellen: Kinderen kunnen ook rollenspellen spelen in het springkasteel, zoals het zijn van ridders die een kasteel beschermen of superhelden zoals Spidermann of de Minions die de wereld redden.
  • Sport en Spelletjes: Springkastelen bieden de perfecte ruimte voor spelletjes zoals tikkertje of balspellen. Het is een geweldige manier om kinderen actief en betrokken te houden. Ideaal hiervoor zijn de hindernisbanen met glijbanen.

Belangrijk in deze fase is dat kinderen ook beginnen te begrijpen hoe de samenwerking werkt, en dat door het combineren van hun inspanningen ze meer kunnen bereiken dan alleen. Ze leren ook het belang van communicatie en het uiten van hun gedachten en gevoelens. Bovendien, tijdens associatief spel, beginnen kinderen regels en structuren te begrijpen en deze te incorporeren in hun spel. Dit helpt hen niet alleen bij het begrijpen van de structuur binnen het spel maar ook in het begrijpen van regels en structuren in de bredere samenleving.

Conclusie:

Associatief spel is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen tussen de 6 en 10 jaar oud. Het biedt een platform voor sociale interactie, bevordert cognitieve vaardigheden, draagt bij aan taalontwikkeling en helpt bij het ontwikkelen van emotionele intelligentie. Door een ondersteunende omgeving te creëren en kansen voor associatief spel aan te moedigen, helpen we kinderen zich te ontwikkelen tot bekwame en veerkrachtige individuen.